zondag 15 februari 2009

Semiotiek les 1 (4-2-2009)

Melodrama en Film noir gaan we dit blok behandelen

Er zitten veel wetmatigheden in genres - deze slaan op narratieve verhalen en structuren. De bedoeling van een genrestudie is het extraheren van deze wetmatigheden en patronen.

Ook is de mise-en-scene erg belangrijk voor de genrefilm (hieraan kun je vaak zien met wat voor film je te maken hebt).

Er kunnen ook culturele varianten zijn in de genrefilm - de Amerikaanse film is vaak commercieler, de Europese cinema minder.

Verhalen worden vaak aangedreven door de verstoring van een rustsituatie. Deze rust wordt later vaak hersteld. Je kan vaak zien met wat voor genre je te maken hebt aan de hand van de manier waarop de rust wordt verstoord.

Western/Gangster/Detective
De verstoring gaat vaak gepaard met geweld (fysiek geweld) op gebied van de wet. Er ontstaat dan vaak chaos in de beschaving en de orde moet hersteld worden. De protagonisten zijn vaak handhavers van de wet (detectives, sherrifs, politie-agenten). Deze moeten de orde handhaven.

Horror
De verstoring van de rust ligt vaak bij een monster. Dit monster heeft een lichamelijk effect op de kijker (huiveren, angst, verbazing). Er is vaak ook fysiek geweld, alleen dan veroorzaak door het monster.
De spanning ligt vaak in de grens tussen mens en monster - dit kan worden bereikt door:
-de grens op te zoeken tussen mens en dier
-de grens opzoeken tussen mens en machine
-de grens opzoeken tussen mannelijk en vrouwelijk

Bij post-moderne horror wordt het monster vaak in de psyche van de mens gezocht. Er wordt gebruik gemaakt van onverklaarbare taferelen (bovennatuurlijke taferelen).


Musical en Melodrama
De verstoring van de rust ligt vaak in het verlangen (vaak in combinatie met liefde). Het verlangen kan een verstoring aanbrengen (bijvoorbeeld het kapotmaken van een familie o.i.d.)

Melodrama
Melodrama is een heel oud genre - het is terug te vinden in het theater, de Opera, literatuur.

Melodrama bloeide vooral op in de jaren '30 en '40 in de Hollywoodfilm. Dit kwam doordat Europese cineasten die beïnvloed waren door het theaer vluchtten naar Amerika vanwege de oorlog. Deze kwamen terecht in Hollywood.

In het genre Melodrama kan je sociale kritiek kwijt (in die tijd ook kritiek op de burgerlijke moraal) - dit was vaak kritiek op 'the American dream'.

Een voorbeeld hiervan is de film 'All that heaven allows'- dit gaat over een middelbare vrouw die een relatie wil met de tuinman, maar haar kinderen dwarsbomen dit.

In het Melodrama speelt de liefde vaak een rol. Dit kan liefde zijn tussen man-vrouw, man-man, moeder-kind (maternal drama), soms ook kind-dier.

Bodygenres - genres die een fysiek effect hebben op de kijker. Porno (opwinding), Komedie (lachen), Horror (angst)

Oorzaak/gevolg-logica- bijvoorbeeld bij:
De detective - hier ligt de nadruk op de oorzaak, die wordt van de kijker weerhouden en vaak aan het eind pas bekend gemaakt.
Melodrama- hierbij ligt de nadruk op het gevolg (hoe reageren de personages op bepaalde situaties?)

Geen opmerkingen: