zondag 15 februari 2009

Principes van de animatie (10-2-2009)



Je moet alles meenemen naar de beoordeling.

Productiefases
(hoe maak ik een animatie?)
- Idee of opdracht
- Het schrijven van een synopsis (dit is een korte beschrijving van wat je ongeveer zal laten zien). Het is belangrijk om een idee concreet te maken door het op te schrijven, zo ga je er anders naar kijken.
- Storyboard maken. (Montage en compositie) - bij animatie moet je de montage al verzonnen hebben, zodat je niet onnodig veel materiaal gaat maken dat je toch niet gebruikt.
-Modelsheets maken (ontwerp van de personages)- hierbij zijn de verhoudingen heel belangrijk, die moet je van te voren vaststellen.
-Geluid - Geluid is heel essentieel voor de animatie, deze draagt bij aan de sfeer.
- Artwork: Achtergronden/animatie/sets/tekeningen/poppen
- Opnames (zorgvuldig zijn, alles goed conroleren)
- Montage - bij animatie is dit eigenlijk gewoon shos achter elkaar zeten, want de eigenlijke montage zit al in het storyboard.
- Titels en postproductie

Storyboard
Een storyboard toont een verhaal in beelden. Er zijn twee soorten:
Presentatiestoryboard
- deze is voor het 'verkopen' van je werk
- Is gericht op de klant
- geeft een indruk van de film (laat niet beeld voor beeld zien wa er gebeurt)
- Deze is in kleur
Dit storyboard wordt gebruikt om opdrachtgevers te overtuigen, en niet strikt wat je gaat doen.

Werkstoryboard
- Inzicht in je werk (hoeveel shots, hoeveel achtergronden etc.)
- Voor je medewerkers en jezelf (moet dus wel duidelijk zijn voor anderen)
- Voor een goede planning
- Schetsmatig

Regels voor een werkstoryboard:
- Ieder shot in beeld. een shot is een ononderbroken opname.
- als het beeld verandert binnen één shot (bijvoorbeeld bij een pan of tilt) moet je dit tekenen in je storyboard
- Dramatische handelingen (handelingen die belangrijk zijn voor je film binnen één shot dienen ook apart getekend te worden)
- Hou de juiste beeldverhouding aan (4:3, 16:9, etc) Alle plaatjes in het storyboard zijn dus even groot en de kaders zijn hetzelfde
- Er is GEEN TEKST in beeld (uitleg schrijf je naast het kader)
- Een goed storyboard is LOSBLADIG (zodat je kan schuiven)
- Belangrijk om te tekenen zijn de vorm van de lichamen, de richting van de beweging, en de kijkrichting (teken dus een neus zodat je weet welke kant het personage opkijkt)
- Achtergrond (geef duidelijk het perspectief aan)
- Licht en donker, arceer in het storyboard om licht en donker (focuspunten) aan te geven

Wat is montage?

Film is de suggestie dat je naar de werkelijkheid kijkt (de visuele werkelijkheid). Cameravoering en montage bepalen de aandachtspunten van de kijker, ze geven dus aan waar de maker wil dat je blik naar uitgaat.

Montage is organisatie van ruimte en tijd binnen de film
Je ordent dus dingen op plaats en tijd.

Ordening in de ruimte- dit kan je doen door bijvoorbeeld iemand te filmen die ergens naar kijkt, en vervolgens hetgeen waarnaar hij/zij kijkt. Door handelingen aan elkaar te koppelen krijg je een lopend geheel.
Establishing shot- Afspraken over waar alles is. Je introduceert hiermee een ruimte, waarna je close-ups kan gebruiken, zodat de kijker weet waar alles is.

Tijd-
Door:
- continuïteit in shots
- Overgangen tussen shots en scenes
- Match action cutting- de beweging loopt door in het volgende shot
- Jump cutting - snel snijden

Overgangen tussen shots, scènes- benamingen
- Cut, Schnitt, harde overgang, hard cut
- Fade in, fade out, fade over, cross fade
- Wipe
- Parallel montage (twee dingen die op hetzelfde moment gebeuren, maar op een andere plek)
- Thematische montage (onderwerpen die met elkaar te maken hebben, bijvoorbeeld sfeerbeelden van een plek etc.)
- Flash back, Flash forward
- Split screen
- Establishing shot
- Insert (detail van iets in beeld tussendoor)
- Cut away ( een opvulshot tussendoor van iets wat eerder niet in beeld was, maar wel met het onderwerp te maken heeft)
- Two shot (twee mensen in beeld)
- Over shoulder (over de schouder van een personage, bijvoorbeeld bij een dialoog)
- Bird angle (van bovenaf- hoge horizon)
- Bug's view (kikvorsperspectief - lage horizon)
- Pan (horizontale beweging met de camera in het shot)
- Tilt (verticale beweging met de camera in het shot)
- Rijder
- Dolly in, Dolly out, tracking shot
- Zoom in, zoom out

SHOTBENAMINGEN





Montageritme

-Afwisseling van shots

-Camerabewegingen

-Handelingen in beeld

DO'S

Screen direction- bewegen en kijken, beweging en richting is belangrijk

Cue's - reden om te monteren en snijden, het moment waarop je snijdt

DONT'S

-springers
-over de as

Briefing voor de volgende les

Maak een storyboard volgens gegeven instructie, van onderstaand verhaal:

- Man komt thuis en ruikt sigaar
- Hij bevraagt zijn vrouw hierover, deze weet van niets
- Hij doorzoekt het huis, komt op het balkon en ziet zijn benedenbuurman op een balkon lager een sigaar roken
- Hij sommeert de man te stoppen, deze weigert
- Man stormt naar binnen, rukt de ijskast los
- Hij rent met de ijskast terug naar het balkon en gooit de ijskast op de benedenbuurman
- Beneden buurman sterft
- De man krijgt pijn in zijn borst en sterft zelf ook

Geen opmerkingen: