zondag 15 februari 2009

Principes van de animatie (3-2-2009)

Tex Avery - een beroemde animator met een hele eigen stijl


Wat is animatie?

Bij gewone film wordt de verandering in beweging real time afgespeeld, bij animatie niet. Officieel heb je voor 1 seconde film 24 beelden nodig, maar door de traagheid van het oog kun je ook werken met dubbels (12 beelden per seconde).

Animatie is mogelijk omda we zelf een deel van de beweging verzinnen tussen de overgang van het ene naar het andere beeld (het eerste beeld blijft nabranden op je netvlies, als daarna een tweede beeld volgt dat iets verschilt, maken de hersenen hier een overgang van).

Waar begin je?

Je begint met het maken van een kader.
Daarna zijn er 4 punten van belang:

Het pad- de beweging legt altijd een pad af, het is verstandig deze van te voren uit te denken
Tijd- Hoe lang duurt de beweging?
Dynamiek - Vertraagt/versnelt de beweging?
Vorm- Hoe verandert je onderwerp van vorm door de beweging?

Belangrijk is om bij het pad van de beweging het zwaartepunt van je onderwerp op het pad te plaatsen.

Geen opmerkingen: