zondag 15 februari 2009

Animatiegeschiedenis les 1 (2-2-2009)

Volgorde van de behandelde onderwerpen:

Les 1- Ontstaan van de animatie
Les 2- Korte humoristische animaie
Les 3- Avant-garde en modernisme (abstracte animatie)
Les 4- Disney en de lange 'realistische' animatie
Les 5- Eelingen in vooroorlogs Europa
Les 6- De animatie-industrie in Nederland/ Reclamefilmpjes en de tweede wereldoorlog
Les 8- Tentamen

Het ontstaan van de animatie

19e eeuw - De industriële revolutie (dezelfde periode als het ontstaan van de 'gewone' film)
Er was groei in de bevolking, welvaar, er was modernisering van technieken, en behoefte aan vermaak.

Er onstond massacommunicatie, doordat veel meer mensen geschoold waren en konden lezen. Ook hadden ze meer vrije tijd - er kwamen dus kranten en tijdschriften.

De strip - De strip bestond al heel lang ( al vanaf de 15e eeuw - de 'protostrip'), maar de 'moderne strip' zoals we die kennen ontstond in de 19e eeuw. Deze had een hele andere sructuur dan de voorgaande strips.

Oude strips (vanaf 1500)- Per gebeurtenis was er één plaatje, de thema's waren religie, moraal en politiek.

De moderne srip- Ontstaan in de 19e eeuw, ze komen in kranten en tijdschriften (dit is nieuw, voorheen waren ze meestal op een soort van posters). Ze zijn grappig en bedoeld voor entertainment- veel karikaturen etc.

Frankrijk was erg belangrijk voor de ontwikkeling van de strip. Eind 19e eeuw was de strip al een gevestigd medium, van economisch belang voor de kranten. De film moest toen nog worden uitgevonden.

De relatie tussen strip en film

De strip is niet de voorloper van de animatiefilm - animatie is geen verfilmde strip en de strip is geen storyboard.

-Striptekenaars werden vaak animatoren.
-Succesvolle strips werden vaak omgezet tot animaties, omdat de figuren uit strips al bekend waren.

Twee gelijktijdige ontwikkelingen:
Grote interesse bij het publiek voor nieuwe uitvindingen en ontdekkingen.
Combinatie van wetenschap en vermaak, er ontstonden visuele speeltjes (beweging in beeld).
Je ervaart beweging doordat beelden elkaar snel opvolgen.

1895- Eerste filmvoorstelling gebroeders Lumière.
De directe oorsprong van de animatie is te vinden in de wereld van

- Veaudeville
- Flipbooks
- de strip

Veaudeville
Veaudeville was de televisie van die tijd. Er waren allemaal kleine optredens achter elkaar (dit was heel populair).

Sneltekenen/Lightning sketches of 'Chalk talk' voorstellingen
Iemand tekent heel snel dingen en maakt daar weer andere dingen van (dit was grappig vermaak).
Deze voorstellingen zijn de laaste stap vóór de animatie. Men ging de chalk talk acts verfilmen, in combinatie met een animatie die vanuit het getekende beeld ontstond.

Belangrijke namen binnen de animatie

James Stuart Blackton (USA)

- Dit was een sneltekenaar uit het Veaudeville theater. In 1906 maakt hij 'The humorous phases of funny faces'

In 1907 maakte hij 'the haunted hotel'
Deze was bijzonder omdat hij een goede marketing had, en hij maakte gebruik van 'frame by frame exposure' - dit was een nieuwe techniek

Emile Cohl (Frankrijk)

- Hij maakte de allereerste compleet getekende animatie - Fantasmagoria

Winsor McCay (USA)

- Hij maakte Little Nemo in 1911 - in Little Nemo zie je al 'the making of' doordat je de tekenaar aan het werk ziet. Ze laten zien dat het film is - deze zelfreflectiviteit en zelfbewustheid is kenmerkend voor de animatiefilm

Geen opmerkingen: