maandag 24 november 2008

Aantekeningen Semiotiek 10-11-2008

Casestudy Citizen Kane
Orson Welles makate dezefilm op zijn 25e (hij had veel talent op jonge leeftijd) - en de film was al een mythe voordat hij uitkwam

Deepfocus fotografie- De film heeft een diepteperspectief met 2 of meerdere lagen (bijvoorbeeld de moeder en voogd op de voorgrond terwijl je op de achtergrond het jongetje in de sneeuw ziet spelen) - De kijker kan verschillende acties onderscheiden en zelf beslissen waar hij naar kijkt (hij wordt niet door montage gedwongen een bepaalde actie te bekijken).

Belichting- De belichting doet denken aan de film noir - de aanzet hiervoor is aanwezig in Citizen Kane (de film wijkt af van de klassieke driepuntsbelichting) - hoge contrasten, aparte schaduwen


Vreeme camerahoeken- (Ook weer iets dat terugkomt in de film noir)

Originele verhaalstructuur- De film is gebaseerd op flashbacks en tegenstrijdige verhalen

Geluid- Op creatieve wijze is er gebruik gemaakt van de soundtrack (layered sound- voor die tijd revolutionair)

Citizen Kane was zijn tijd ver vooruit. De film was al controversieel voordat hij uit was, omdat hij een nauwelijks verhullende verwijzing bevatte naar het leven van William Randall Hearst (een beroemde krantenmagnaat uit die tijd).

De genres die een grote rol spelen in Citizen Kane zijn:
Detective/Reportergenre
- vanwege het onderzoek naar ht leven van Citizen Kane en wie/wat Rosebud is.
Biografie - Het gaat over het leven van Kane

Er worden verwachtingen gecreeƫrd in deze film, maar deze worden niet ingelost (erg afwijkend van het klassieke Hollywoodmodel)- er worden belangrijke biografische elementen overgeslagen. De psychologie van de man staat centraal (wijkt ook af van het klassieke model).

Breakdown Citizen Kane-
1- Xanadu
2- Projectieruimte (news on the march)
3- El Rancho nightclub
4- Bibliotheek Thatcher (1e flashback)
5- Bureau Bernstein (2e flashback)
6- Ziekenhuis - Leland (3e flashback)
7- El Rancho nightclub- Susan (4e flashback)
8- Xanadu- Raymond (5e flashback)

Je hebt twee verhaallijnen, namelijk:
- Het leven van Kane
- Het onderzoekvan Thompson

De informatie in de flashbacks is opgehangen aan een persoon die op dat moment belangrijk was in het leven van Kane.

De film wil het proces van zijn leven benadrukken, wie was deze man? Bepaalde informatie wordt hierbij alleen aan de toeschouwer verschaft (vooral in het begin en in het einde is er een soort alwetende vertelling)
In het begin is dit omdat je een soort 'verboden' plek betreed als kijker, en op het eind is dat omdat je er achter komt wat Rosebud betekent.

In de flashbacks weten we evenveel als Thompson (waarbij de getuigenissen vrij beperkt blijven) - Flashbacks zijn eigenlijk subjectief, maar geven hier een objectief beeld.

Een belangrijk motief is de glazen bol met sneeuw erin, die op drie belangrijke punten in de film terugkeert als Kane een moederfiguur verliest.

Geen opmerkingen: