woensdag 29 oktober 2008

Aantekeningen semiotiek 27 oktober 2008

Aantekeningen semiotiek 27 oktober 2008
Semiotiek - het analyseren van taal, in deze lessen betreft het de beeldtaal (de constructie van het beeld). Er moet gedacht worden in termen van constructie van een tekst of beeldverhaal.

De basisprincipes:
- Verhalende structuur
- Vertelling
- Mise en scène

Wetten van het verhalende (narratieve) zijn wereldwijd bekend, er wordt al eeuwen over geschreven (hierbij is het interessant om Vladimir Propp te bestuderen).

Verschillen tussen de protagonist en de antagonist
Protagonist- de protagonist is de belangrijkste persoon in het verhaal. Binnen de term protagonist zijn er ook variaties ( de slachtofferheld/hulpverschaffende held)

Antagonist - degene die door de protagonist (vaak) moet worden overwonnen.Tegenstellingen spelen vaak een belangrijke rol - iets krijgt vaak betekenis door te contrasteren met wat anders. Binnen verschillende genres is er ook een verschil in de narratieve structuur.

Het klassieke Hollywoodmodel(Hierbij dient Citizen Kane gekeken te worden vóór les 3)

Verhalende structuur in de klassieke Hollywoodfilms hebben vaak 2 soorten narratieve 'plotlines'.

Actieplotline - In het begin is er vaak een rustfase - daarna komt er meestal een verstoring van deze rust /een probleem- en de protagonist moet dit probleem dan ongedaan maken/het evenwicht herstellen. Er is altijd een gesloten einde, en de eindsituatie is niet hetzelfde als de beginsituatie, vaak wordt er in de eindsituatie verwezen naar de beginsituatie om dit verschil aan te duiden.

Emotionele plotline- In de klassieke Hollywoodfilms is er vaak sprake van een Heteroseksuele romance, die dan bijna altijd uitmondt in het huwelijk. De protagonist (vaak een man) maakt een 'manwordingsproces' mee en groeit zo ook emotioneel op (dit past binnen het Oedipale traject).Vrouwen in dit soort films waren er vaak om deze emotionele plotline te ondersteunen (ze zijn dan vaak een love-interest of mysterie). In de jaren '20 tot ongeveer de jaren '50 zijn vrouwen eigenlijk nooit protagonist. Ze dienen in die tijd meer als visueel genot voor de kijker.

Narratieve structuur van de actiefilms

Plot of passion - Heeft paralellen met het Christusverhaal. Fases van de plot of passion:

Marginalisering - De held bevindt zich aan de marge van de samenleving - hij is van zijn voetstuk gevallen. De held wordt geboren uit verlies. Er is een crisis die als motief dient om in actie te treden.

Selectie- De held wordt door het lot uitverkoren (of door een hogere macht) om een missie te voltooien, en dan blijkt de held de meest geschikte persoon voor deze missie te zijn.

Opoffering- De held wordt in de volle actie geconfronteerd met het slachtofferschap. Vaak staat hij er dan alleen voor. Dit gaat vaak samen met masochistische taferelen en beproevingen - het martelaarschap.

Wraak/heropstanding - het lijden geeft de held een reden om terug te slaan. Hij wordt dan vaak even brutaal en sadistisch als zijn belagers (oog om oog, tand om tand). Uiteindelijk wordt de held weer in ere hersteld, zijn ego beleefd dan een heropstanding.

Geen opmerkingen: