woensdag 29 oktober 2008

Aantekeningen Final Cut Pro 29-10-2008

-Elk shot in een film heeft betekenis.
-De montage begint al bij het scenario.
-Je moet alles inladen (omdat je jezelf anders beperkt in je keuze).

Offline/Online
Je leest alle banden in op een lage resolutie (veel compressie) - dan monteren. Je monteert in een soort van lage resolutie 'hulsjes' de lage resolutie gooi je dan weg, daarna laad je je shots in goede kwaliteit in (onlinen).

Kenmerken van offline monteren- kwaliteit is laag, je hebt geen dure harde schijf en dure montage nodig, je hebt weinig schijfruimte nodig.
Kenmerken van Online monteren - Hoge resolutie, veel schijfruimte nodig, vaak een dure harddisc nodig.

EDL - Editors Decision List - op deze lijst zet de Editor van te voren richtlijnen uit (schrijftook tijdcodes op etc)

TC - Time code - Tijd Code - De tijdcode wordt op deze manier genoteerd HH:MM:SS:FF (H- uren, M- minuten, S- seconden, F- Frames) de TC begint op 00:00:00:00 en kan maximaal tot 23:59:59:24 (waarbij 24 erg belangrijk is - als hier 29 staat heb je met NTSC te maken, 24 is de Europese standaard)

Film is non-lineaire montage - je kan elk willekeurig stukje overal tussen zetten wanneer je maar wil (door middel van knippen en plakken met lassen)

Video is lineair (je kan dus niet zomaar ergens iets tussen zetten, je moet van begin tot eind aan elkaar monteren) - je moet hierbij dus van te voren vaststellen in welke volgorde je iets wil hebben.

Het is erg belangrijk om al je projecten duidelijke namen te geven, zodat je het later allemaal makkelijker terug kan zoeken. Het is belangrijk om alles goed te structureren.

Op school werkt het het beste als je voor TV monteert, gebruik je PAL-DV.
PAL- Europees televisiesysteem
NTSC - Amerikaans televisiesysteem en Japans televisiesysteem

PAL - 720x576 pixels
Square/non-square pixels (in montage en AE zitten wel wat square pixels)
25 FPS (frames per seconde)

Het stroomnet bepaalt hoeveel frames er in één seconde gaan. In Amerika heb je te maken met 60 Hz - dus 60 frames in 2 seconden (29,97 fps), in Europa met 50 Hz (25 fps)

DV- lower field first (field dominance - even fields first)
Audio - 48 000 Hz of 48 kHz (op een cd is dit bijvoorbeeld 44,1 kHz)
In deze montage is geluid altijd 2-kanaals (als je mono hebt opgenomen moet je het gewoon in 2 kanalen hetzelfde zetten).

Stappen om succesvol te monteren:
- op school mag je altijd monteren. Je moet een mapje maken in de directory 'student' met je naam en de datum in de titel van het mapje. In dit mapje stop je alles wat je nodig hebt (orden dit goed). Dit is je scratchdisc.

- Stel voor je gaat monteren de lokatie van de scratchdisk goed in (FCP - System settings - stel hier de folder in, ook bij de cache dingen)

- Goede sequence settings instellen en altijd goed controleren of deze hetzelfde zijn als het formaat waarin je hebt gefilmd!!!! Altijd alles 720x576 doen

Altijd DV-PAL compressie aanzetten, dan kun je er realtime mee monteren.

Viewer- in de viewer bekijk je je ingeladen filmpjes
Timeline- hier kan je verschillende videolagen aanmaken
Je mag zo veel lagen maken als je wil, de bovenste zie je ( het werkt net als bij Photoshop)

1 opmerking:

Jorge zei

Top fijn dat deze erop staat had namelijk een stukje gemist door die stoombood.